Patronaat neemt zilveren Green Key in ontvangst!

Op 26 januari 2016 heeft Patronaat als allereerste poppodium in Nederland een zilveren Green Key in ontvangst mogen nemen. Dit internationale duurzaamheidskeurmerk dankt het Haarlemse poppodium aan onder andere een unieke samenwerking met waterflesjesbedrijf Dopper. Het keurmerk is in een recordtempo behaald. Nog geen jaar geleden, 10 maart 2015, sloten acht Haarlemse culturele instellingen, waaronder Patronaat, een ‘Intentieverklaring Duurzaamheid’. In een klein jaar hebben de instellingen zich fors ingespannen om hun gebouwen en bedrijfsvoering duurzamer te maken.
 
Green Key
Green Key biedt houvast aan de duurzame ondernemer en zekerheid aan de bewuste consument. Met een internationaal duurzaamheidskeurmerk laat het zien hoe milieuvriendelijk bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt zijn. Het certificaat kent in Nederland drie niveaus: brons, zilver en goud. Hoe meer milieumaatregelen een bedrijf heeft ingevoerd, hoe hoger het ‘milieuvriendelijke’ niveau. Patronaat heeft een zilveren Green Key in ontvangst mogen nemen. Om dat certificaat te behalen heeft het Haarlemse poppodium een aantal veranderingen doorgevoerd, waaronder dat zij hun gloeilampen hebben vervangen door LED als ruimteverlichting. Daarbij zijn de waterkranen in het pand geknepen, waardoor waterverspilling is verminderd. Het publiek dat naar Patronaat komt wordt gestimuleerd om toegangskaartjes op de telefoon te laten scannen in plaats van de tickets uit te printen. Naast positieve effecten voor het milieu en leefklimaat, heeft het behalen van het Green Key Certificaat ook haar impact op de bewustwording van het personeel en alle bezoekers van de Haarlemse culturele instellingen. ‘’Voor 2016 hebben we als doel zowel het gas als Electra verbruik met 10% te verminderen. Daarnaast willen we de duurzame gedachte die in het afgelopen jaar binnen Patronaat zo is gegroeid, ook in 2016 voortzetten’’, aldus Geert Vlieger, gebouwbeheerder van Patronaat Haarlem.

Samenwerking Patronaat en Dopper
Vanaf 1 november 2015 verkoopt Patronaat geen mineraalwater meer, maar deelt gratis kraanwater uit. Jaarlijks gingen er gemiddeld tussen de 12.000 en de 15.000 waterflesjes doorheen voor artiest –en crew die uiteindelijk allemaal in de prullenbak belandde. De ‘frustratie’ hierover deelde het poppodium met Dopper, een Social Enterprise dat al jarenlang strijdt tegen het grootschalig gebruik van wegwerpflesjes. Beiden gesitueerd in Haarlem, hebben Patronaat en Dopper elkaar snel gevonden. Dankzij de unieke samenwerking zijn alle single-use waterflesjes vervangen door herbruikbare bekers. Bezoekers mogen bovendien hun lege Dopper mee naar binnen nemen en deze oneindig vullen met kraanwater. Er kunnen tevens exclusieve Doppers met het Patronaat-logo worden gekocht aan de bar en bij de garderobe. De artiesten die in Patronaat optreden worden niet meer voorzien van wegwerpflesjes. Zowel in de kleedkamers als op het podium worden ze tegenwoordig in de watten gelegd met vijfsterren kraanwater.

 

Geplaatst op di. 26-01-2016

deel