• pop
  • folk
  • jazz

Ma 26-02 | Patronaat | Open: 19:30 u Aanvang: 20:00 u | € 17,- (exclusief banktransactiekosten vanaf € 0.50)

Dayna Kurtz (USA)
with Robert Maché

Dayna Kurtz (USA)

Als een songschrijver is ze absoluut schatplichtig aan de Nashville traditie van het bezingen van ‘three chords and the truth’, Tin Pan Alley, maar natuurlijk ook New Orleans. Dayna Kurtz heeft zichzelf in interviews vaak in het genre outlaw geplaatst min of meer om aan te geven dat haar stijl en oprechtheid van geen blad voor de mond nemen niet echt in een hokje te plaatsen valt. Ze beseft dat die term haar waarschijnlijk geen goed heeft gedaan voor commercieel succes in de VS. James Reed, een journalist van the Boston Globe schreef ooit over haar “There’s no logical reason why Dayna Kurtz is not a full blown star. Her ingrained knowledge of so many (mostly) American musical forms has lead to a varied recording history that doesn’t feel hackneyed or overly reverent to its sources. As a result, she’s very nearly her own genre.” 

Met haar roots in New Jersey, een lange geschiedenis in New York City, verdeelt Dayna nu haar tijd tussen haar houten cabin aan een rivier in Vermont, en haar huis aan een andere rivier in New Orleans. Hoewel ze een echte Amerikaanse is liggen haar grootste successen in Europa in de theaters en rock clubs in Europese steden als Barcelona en Amsterdam waar ze vaker te zien is dan op de podia in de VS. Ze had een top 10 hit in Nederland met “Love Gets in the Way”. Ze tourde met Richard Thompson, Elvis Costello, Richie Havens, the Blind Boys of Alabama, Dr. John, Rufus Wainright en Mavis Staples. Zen nam een duet op met Norah Jones, en zowel mevrouw Jones als Bonnie Raitt hebben hun bewondering voor haar muziek niet onder stoelen of banken gestoken in interviews. 

Onlangs kwam haar album Here Vol 2 uit, net als het eerste deel in muzikale samenwerking met Robert Maché. Written in Music schreef daarover:

Het voorbije jaar bijzonder aangenaam verrast met een eerste deel van Here van songstress Dayna Kurtz, die met haar gedreven podiumuitvoering tussen blues, jazz, folk en chanson pendelt. Op het tweede deel van de in Nederland geregistreerde concertenreeks wordt haar akoestische gitaarpicking weerom gecomplementeerd met elektrische gitaarpartijen van Robert Maché. Dat blijkt andermaal een uiterst geslaagde combinatie in deze  tweede selectie uit Kurtz rijke repertoire.

Uiteraard is Kurtz’ recentste studioplaat Rise and Fall weerom vertegenwoordigd, na het met spannend snarenwerk opgebouwde Somebody Leave The Light On grijpt een beklemmend, You’re Not What I Need (But You’re All That You Want) je bij het nekvel. Ongetwijfeld een van de meest tedere en tegelijkertijd verscheurende breakup story’s. Ook bij  It’s How You Hold Me creëren soulvolle licks een intimistische, aangrijpende emotionele geladenheid die nooit wegebt. De passages uit Another Black Feather ademen een rauwe emotionaliteit uit die we eerder vonden bij veelzijdige bluestantes als Nina Simone, poëtisch getint en balancerend op de grens van folk, blues en jazz.

Het is niet echt verwonderlijke dat Kurtz voor de coverkeuze teruggrijpt naar Reconsider Me, de verstilde soulballade van Margaret Lewis prijkte eerder op het tweede deel van Secret Canon en illustreert nog eens weergaloos de intrinsieke vocale klasse. Terwijl de afsluiter, het van Tom Waits geleende Talking At The Same Time nog eens de perfecte wisselwerking van het duo etaleert in donker bluesy werk. Voor februari kunnen we een uitgebreide tournee in de Lage Landen aankondigen.

ook interessant

Deze site maakt gebruik van cookies. Lees hier onze Cookie Verklaring en lees hier onze Privacy Verklaring