Patronaat neemt zilveren Green Key in ontvangst!
Op 26 januari 2016 heeft Patronaat als allereerste poppodium in
Nederland een zilveren Green Key in ontvangst mogen nemen. Dit
internationale duurzaamheidskeurmerk dankt het Haarlemse
poppodium aan onder andere een unieke samenwerking met
waterflesjesbedrijf Dopper. Het keurmerk is in een recordtempo
behaald. Nog geen jaar geleden, 10 maart 2015, sloten acht
Haarlemse culturele instellingen, waaronder Patronaat, een
‘Intentieverklaring Duurzaamheid’.
In een klein jaar hebben de instellingen zich fors ingespannen om
hun gebouwen en bedrijfsvoering duurzamer te maken.
Green Key
Green Key biedt houvast aan de duurzame ondernemer en zekerheid
aan de bewuste consument. Met een internationaal
duurzaamheidskeurmerk laat het zien hoe milieuvriendelijk
bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke
markt zijn. Het certificaat kent in Nederland drie niveaus:
brons, zilver en goud. Hoe meer milieumaatregelen een bedrijf
heeft ingevoerd, hoe hoger het
‘milieuvriendelijke’ niveau.
Patronaat heeft een zilveren Green Key in ontvangst mogen nemen.
Om dat certificaat te behalen heeft het Haarlemse poppodium een
aantal veranderingen doorgevoerd, waaronder dat zij hun
gloeilampen hebben vervangen door LED als ruimteverlichting.
Daarbij zijn de waterkranen in het pand geknepen, waardoor
waterverspilling is verminderd. Het publiek dat naar Patronaat
komt wordt gestimuleerd om toegangskaartjes op de telefoon te
laten scannen in plaats van de tickets uit te printen. Naast
positieve effecten voor het milieu en leefklimaat, heeft het
behalen van het Green Key Certificaat ook haar impact op de
bewustwording van het personeel en alle bezoekers van de
Haarlemse culturele instellingen.
‘’Voor 2016 hebben we als doel
zowel het gas als Electra verbruik met 10% te verminderen.
Daarnaast willen we de duurzame gedachte die in het afgelopen
jaar binnen Patronaat zo is gegroeid, ook in 2016
voortzetten’’, aldus Geert
Vlieger, gebouwbeheerder van Patronaat Haarlem.
Samenwerking Patronaat en Dopper
Vanaf 1 november 2015 verkoopt Patronaat geen mineraalwater meer,
maar deelt gratis kraanwater uit. Jaarlijks gingen er gemiddeld
tussen de 12.000 en de 15.000 waterflesjes doorheen voor artiest
–en crew die uiteindelijk allemaal in de prullenbak
belandde. De ‘frustratie’ hierover
deelde het poppodium met Dopper, een Social Enterprise dat al
jarenlang strijdt tegen het grootschalig gebruik van
wegwerpflesjes. Beiden gesitueerd in Haarlem, hebben Patronaat en
Dopper elkaar snel gevonden. Dankzij de unieke samenwerking zijn
alle single-use waterflesjes vervangen door herbruikbare bekers.
Bezoekers mogen bovendien hun lege Dopper mee naar binnen nemen
en deze oneindig vullen met kraanwater. Er kunnen tevens
exclusieve Doppers met het Patronaat-logo worden gekocht aan de
bar en bij de garderobe. De artiesten die in Patronaat optreden
worden niet meer voorzien van wegwerpflesjes. Zowel in de
kleedkamers als op het podium worden ze tegenwoordig in de watten
gelegd met vijfsterren kraanwater.
Geplaatst op di. 26-01-2016

deel
terug